‘Vertrouwen op de kracht van kinderen’ – Maria Montessori (1870-1952)
Met deze titel start de bijdrage van Hélène Leenders in het boek ‘Grote pedagogen in klein bestek’ over één van de bekendste reformpedagogen: Maria Montessori. Zij vond erkenning als groot voorvechtster voor de zaak van het kind. Over de hele wereld heeft zij mensen geïnspireerd om zich voor een goede opvoeding van kinderen in te zetten. Haar wetenschappelijke pedagogiek is gebaseerd op een ontwikkelingsleer die oproept tot het scheppen van ruimte zodat de vrije, natuurlijke ontwikkeling van kinderen doorgang kan vinden. Dit noemt zij de zelfopvoeding.
Zie ook: De missie van Maria Montessori (1870‐1952) Hélène Leenders
vol_20_nr_2_-_oude_pedagogen_-_de_missie_van_maria_montessori
Over de stamboom van de familie Montessori :
“Education should not limit itself to seeking new methods for a mostly arid transmission of knowledge: its aim must be to give the necessary aid to human development.”
Maria Montessori
Biografie
http://prezi.com/9mji3gpaenb3/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
Wereldwijd zijn verenigingen en scholen opgericht die de pedagogiek van Montessori actualiseren en aanwenden om onderwijs en opvoeding vorm te geven. Enkele voorbeelden uit Nederland, België, UK en USA.
In 1914 werd de eerste Nederlandse Montessorischool opgericht in Den Haag met de passende naam Eerste Nederlandse Montessori School. Hoe is deze methode in Nederland begonnen? Wat was de essentie van het onderwijstype en wat is er nu nog over van de beginselen van de Montessorimethode? In deze video geven we antwoord op deze vragen.
https://www.leraar24.nl/geschiedenis-van-het-montessorionderwijs/
“Aan de geschiedenis van opvoeding en onderwijs zal altijd de naam verbonden blijven van een vrouw wier oorspronkelijke gedachten over psychologische pedagogiek, ondanks kritiek en tegenstand, een stempel hebben gedrukt op het hedendaagse onderwijs in vele landen van de wereld, en niet in de laatste plaats in Nederland: Dr. Maria Montessori. In deze film wordt getracht een indruk te geven van haar methoden op de basisschool.” Dit is de inleiding van een film over het Montessorionderwijs, gemaakt in 1968.
http://www.kelpin.nl/fred/leermij.mp4
In België is de verspreiding van het Montessori onderwijs beperkt.
http://data-onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/lijst.aspx?hs=&methode=03
http://www.kelpin.nl/fred/download/montessori/verspreiding/belgie.pdf
Over het Montessori onderwijs in het ’t Schooltje van Oppem vind je een bijdrage in: A. Verkens (red.), Alternatieve schoolsystemen, een impuls voor onderwijsvernieuwing. Kleuterspectrum (4), Antwerpen, Standaard Educatieve Uitgeverij, 2001.
http://www.schooltjevanoppem.be/
Nederlandse Montessori Vereniging
http://www.montessori.nl/20/maria-montessori.html
American Montessori Society
AMS is a vibrant community of schools, teachers, families, and others determined to make Montessori a strong and positive force in education.
https://amshq.org/Montessori-Education/Introduction-to-Montessori
Association Montessori Internationale
AMI has a unique role as custodian of the history of the Montessori movement, maintaining the integrity of Maria Montessori’s legacy. In this role AMI is responsible for articulating Montessori philosophy and practice clearly in order to meet the needs of children and influence educational paradigms in a rapidly changing world.
The AMI Head Office is situated at Koninginneweg 161, 1075 CN Amsterdam, the Netherlands – Maria Montessori’s last residence. To this day, her study is preserved as a museum to her memory and each year it attracts visitors from all corners of the world.
North American Montessori Teachers’ Association
NAMTA is an affiliate organization of the Association Montessori Internationale (AMI)
http://www.montessori-namta.org/
Montessori Education (UK), ME(UK), is a registered charity which was founded in 1993 in response to public demand for an independent organisation committed to representing the Montessori community and promoting uniformly high standards across all Montessori schools and training providers in the United Kingdom.
http://www.montessorieducationuk.org/?q=about
Montessori teachers, parents, students and the media are harnessing the power of the video sharing website, YouTube, to share and spread the Montessori message. The following is a list of most popular Montessori videos on YouTube, based on the number of page views each one has received.
http://www.blog.montessoriforeveryone.com/top-ten-montessori-videos-on-youtube.html
Aanvullende referenties
The Montessori method
http://digital.library.upenn.edu/women/montessori/method/method.html
http://www.montessori.edu/maria.html
http://www.montessori-science.org/