
De Amerikaanse onderwijskundige Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee leraar/docent, leraar in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, die samen complexe leerprocessen beschrijven:
- Motivatie: een positieve houding ten aanzien van school en leren;
- Nieuwe kennis verwerven en integreren in wat je al weet;
- Bestaande kennis verbreden en verdiepen;
- Onderzoek doen: het toepassen van kennis in levensechte situaties;
- Reflectieve denkgewoontes ontwikkelen op gebied van kritisch denken, creatief denken, zelfregulatie en zelfsturing.
Geïnspireerd door het werk van Marzano schreef lerarenopleider Wietske Miedema Leren in vijf dimensies, een volledig op de Nederlandse situatie toegespitste bewerking voor de moderne lespraktijk in het voortgezet onderwijs. Volgens haar is dit praktisch model evidence-based. De strategieën hebben betrekking op activerend lesgeven waarbij leerlingen worden uitgenodigd om actief met de leerstof aan de slag te gaan en te leren om dat steeds zelfstandiger te doen.
In Nederland is het werk van Marzano veel meer bekend dan in Vlaanderen en hij werd er meermaals uitgenodigd op congressen voor de onderwijswereld. Zie: T. Sprakel (2018), Marzano’s (r)evolutie. http://edukitchen.nl/2018/01/25/marzanos-revolutie/
Zie: R. Marzano, W. Miedema, Leren in vijf dimensies. Moderne didactiek voor het voortgezet onderwijs. Van Gorcum, Assen, 2023 (8e ed.), 296 p.
Deze recente herwerkte publicatie wekte opnieuw aandacht voor het gehele werk van Marzano. Opvallend is bovendien dat de vele boeken van Marzano in o.a. het Nederlands zijn vertaald en terloops gezegd, nu ook op Marktplaats te vinden zijn. In onderwijskundige handboeken wordt naar zijn boeken gerefereerd, zonder echter in te gaan op zijn theoretische referentiekaders, zoals bijvoorbeeld in M. Valcke, Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Van leren naar instructie. Deel 1. Acco, Leuven, Den Haag, 2018, p. 306.
Marzano stelt instructiemethoden voor waarvan onderzoek bewezen heeft dat ze een positief effect hebben op de leerprestaties en vallen onder de noemer van evidence-based strategieën. Soms zijn de voorgestelde methodieken afgeleid uit leertheorieën maar ook omgekeerd worden ‘eeuwenoude recepten’, t.t.z. succesvolle methodieken die excellente leraren reeds lang toepassen, nu onderbouwd met leerpsychologische bevindingen. Hij heeft zich in zijn lange professionele loopbaan gericht op een ruim scala van onderwijskundige problemen en daarvoor praktische oplossingen beschreven zoals over klasmanagement, de reflectieve leraar, actie-onderzoek door leraren, betrokkenheid, coaching en reflectie, schoolleiderschap en schoolontwikkeling. Over volgende thema’s brengen we verder in dit bericht een toelichting: instructiestrategieën, klasmanagement en de leraar als onderzoeker.
Korte biografie
Robert J. Marzano (1946 – ) is een Amerikaans onderwijsonderzoeker. Hij behaalde een Bachelor of Arts-diploma in Engels aan het Iona College en een masterdiploma ‘Reading and Language Arts’ aan de Seattle University. Hij doctoreerde over het thema ‘curriculum en instructie’ aan de University of Washington. Marzano heeft jarenlang toegepast onderzoek gedaan voor het Amerikaanse ministerie van Onderwijs. Schooldistricten in het hele land die hun leerlingresultaten willen verbeteren, hebben de modellen van Marzano voor de evaluatie van leraren, schoolleiders en districtsleiders overgenomen om de effectiviteit van het onderwijs en het leren van leerlingen te verbeteren. Hij is een vooraanstaand onderzoeker op het gebied van onderwijs, spreker, trainer en auteur van meer dan 50 boeken en 200 artikelen.
Marzano is medeoprichter en CEO van Marzano Research in Centennial, Colorado. In 2012 creëerde het Institute of Education Sciences van het Amerikaanse ministerie van Onderwijs het Regional Educational Laboratory (Central) bij Marzano Research, een van de tien soortgelijke laboratoria in de Verenigde Staten. Marzano werd benoemd tot uitvoerend directeur. Hij is ook uitvoerend directeur van Learning Sciences Marzano Center in West Palm Beach, Florida. In 2008 ontving hij de ‘Brock International Prize in Education’. Gedurende zijn carrière heeft Marzano een reputatie opgebouwd als iemand die praktische, uitvoerbare richtlijnen biedt voor onderwijsprofessionals, waarbij hij theoretische inzichten combineert met toepassingen in de praktijk.
Zie: https://marzanoevaluationcenter.com/robert-marzano/
https://marzanoresearch.com/about/our-team/robert-j-marzano/
https://www.marzanoresources.com/people/robert-j-marzano-757.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_J._Marzano
In een interview (2012) verduidelijkt Marzano de evolutie in zijn onderzoek en publicaties. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=YhB_R_FT9y4
In this interview Dr Robert Marzano discusses the origin of The Art and Science of Teaching model from his research, how the fundamentals of the model work, and how The Art and Science of Teaching has been received by the education community. In The Art and Science of Teaching: A Comprehensive Framework for Effective Instruction, author Robert J. Marzano presents a model for ensuring quality teaching that balances the necessity of research-based data with the equally vital need to understand the strengths and weaknesses of individual students. He articulates his framework in the form of 10 questions that represent a logical planning sequence for successful instructional design. Filled with charts, rubrics and organisers, this methodical, user-friendly guide will help teachers examine and develop their knowledge and skills, so they can achieve that dynamic fusion of art and science that results in exceptional teaching and outstanding student achievement.
The School Effectiveness Movement
Begin van de twintigste eeuw kenden we in het onderwijs een belangrijke invloed van ‘De Nieuwe Schoolbeweging’ en deze pedagogische stroming heeft decennia impact gehad op onderwijs en opvoeding in vooral de westerse wereld en blijft inspirerend voor onderwijsvernieuwing. In aanloop naar de eenentwintigste eeuw kennen we in Amerika een toenemende invloed van de ‘School Effectiveness Movement’. Je zou kunnen stellen dat deze beweging kan worden gezien als een reeks onderzoeken en hervormingspogingen die plaatsvonden in de jaren 70 en begin jaren 80 en die het gemeenschappelijke doel hadden om die factoren binnen de school te identificeren die de schoolresultaten van leerlingen beïnvloeden. Over het geheel genomen produceerde de schooleffectiviteitsbeweging vrij consistente bevindingen met betrekking tot de kenmerken van goed presterende scholen. Met enige variatie typeren vijf algemene kenmerken effectieve scholen:
(1) sterk leiderschap, (2) hoge verwachtingen t.a.v. leerlingen, (3) een ordelijke sfeer, (4) een nadruk op basisvaardigheden en (5) effectieve monitoring van de prestaties van leerlingen.
Op basis van zijn literatuuronderzoek over een periode van enkele decennia bracht Marzano een synthese van de relatieve effecten die verschillende variabelen hebben op de leerprestaties van leerlingen. Dit studiewerk is de basis voor zijn verder onderzoek en de praktijktoepassingen die hij ontwikkelde. We citeren volgende tabel met een overzicht van drie categorieën met variabelen. Zie: Marzano, Robert J. (2001), A New Era of School Reform: Going Where the Research Takes Us. Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, p.82.
Instructiestrategieën: ‘Classroom Instruction That Works’
Met zijn publicaties begin deze eeuw, gebaseerd op meta-analyses van onderzoek over onderwijseffectiviteit, verwerft Marzano veel impact op de onderwijswereld. Het boek ‘Instruction That Works: Research-Based Strategies for Increasing Student Achievement’ stelt methodieken voor om het lesgeven en leren te verbeteren.
Zie ook: https://www.cloud.edu/Assets/pdfs/assessment/marzanos%209%20strategies.pdf
In het artikel worden negen methodieken beschreven.
- Gelijkenissen en verschillen identificeren: Leerlingen kunnen inhoud beter begrijpen door concepten te vergelijken en contrasteren, wat de cognitieve betrokkenheid vergroot.
- Samenvatten en aantekeningen maken: Leerlingen leren hoe ze effectief informatie kunnen samenvatten en betekenisvolle aantekeningen kunnen maken, wat helpt bij het onthouden en begrijpen.
- Inspanning versterken en erkenning bieden: Leerlingen aanmoedigen om moeite te doen en hun harde werk erkennen, bevordert motivatie en doorzettingsvermogen.
- Doelen stellen en feedback geven: Duidelijke leerdoelen gekoppeld aan voortdurende feedback helpen leerlingen op koers te blijven en te begrijpen hoe ze kunnen verbeteren.
- Coöperatief leren: Leerlingen leren vaak het beste wanneer ze samen in groepen werken, ideeën delen en elkaar onderwijzen.
- Huiswerk en oefeningen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun leerproces uit te breiden buiten de klas. Onderzoek toont echter aan dat de hoeveelheid huiswerk die wordt toegewezen, moet variëren per leerjaar en dat de betrokkenheid van de ouders minimaal moet zijn. Leraren moeten het doel van huiswerk uitleggen aan zowel de leerling als de ouder of voogd, en leraren moeten proberen om feedback te geven op al het opgegeven huiswerk.
- Niet-linguïstische representaties : Volgens onderzoek wordt kennis opgeslagen in twee vormen: linguïstisch en visueel. Hoe meer leerlingen beide vormen in de klas gebruiken, hoe meer kansen ze hebben om te presteren. Het gebruik van niet-linguïstische representaties stimuleert niet alleen de hersenactiviteit maar vergroot deze eveneens.
- Hypotheses genereren en testen: Het gebruik van een deductieve benadering (het gebruiken van een algemene regel om een voorspelling te doen) werkt als strategie het beste. Of een hypothese nu wordt geïnduceerd of afgeleid, leerlingen moeten hun hypothesen en conclusies duidelijk uitleggen.
- Cues (tips), vragen en geavanceerde organizers helpen leerlingen om wat ze al weten over een onderwerp te gebruiken om hun verdere leerproces te verbeteren. Onderzoek toont aan dat deze tools zeer analytisch moeten zijn, zich moeten richten op wat belangrijk is en het meest effectief zijn wanneer ze worden gepresenteerd vóór een leerervaring.
Meer uitvoerig hierover is de publicatie: Marzano, Robert J.; Gaddy, Barbara B.; Dean, Ceri (2000), What Works in Classroom Instruction. Mid-Continent Research for Education and Learning, Aurora, CO Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, 173 p. https://www.researchgate.net/publication/265663591_What_Works_In_Classroom_Instruction
Voor een bondige samenvatting door Ben Clark over de negen methodieken: zie https://www.youtube.com/watch?v=yGqfA5MaFCk
In een meer uitvoerige versie geeft Clark ook aanduidingen over hoe de methodieken kunnen toegepast worden.
Deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=aryPsMgJjnc
Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=9vKbC4P6pUo
Deel 3: https://www.youtube.com/watch?v=rsfKD6PnEa0
Hoe waardevol we het werk van Marzano ook vinden, we kunnen niet voorbij gaan aan nieuwe publicaties van ASCD ( Association for Supervision and Curriculum Development https://ascd.org/) die verder bouwen op zijn werk. Zie: B.Goodwin, K.Rouleau (2022), The New Classroom Instruction That Works: The Best Research-Based Strategies for Increasing Student Achievement. ASCD, Virginia USA, 178 p. https://ascd.org/books/the-new-classroom-instruction-that-works?variant=122032
https://en.wikipedia.org/wiki/Association_for_Supervision_and_Curriculum_Development
De auteurs zochten opzettelijk naar studies van interventies die werden geleverd aan historisch achtergestelde leerlingengroepen, waaronder leerlingen van kleur, leerlingen in armoede, anderstalige nieuwkomers en leerlingen met lage prestatieniveaus. Zoals blijkt, heeft veel experimenteel onderzoek in de afgelopen twee decennia expliciet gefocust op het identificeren van effectieve interventies voor deze leerlingen.
Klasmanagement
Klasmanagement is een van de belangrijkste aspecten van lesgeven die invloed heeft op zowel de prestaties als het gedrag van leerlingen. In zijn boek ‘Classroom Management That Works’ biedt Marzano een uitgebreid raamwerk voor effectief klasmanagement, waarbij hij het belang benadrukt van het creëren van een gestructureerde en ondersteunende leeromgeving. Een goed beheerde klas is een klas waarin leerlingen zich veilig, gerespecteerd en betrokken voelen. Wat zijn de kenmerken van effectieve relaties tussen leraren en leerlingen? Effectieve relaties tussen leraren en leerlingen hebben niets te maken met de persoonlijkheid van de leraar of zelfs met de vraag of de leerlingen de leraar als een vriend zien. De meest effectieve relaties worden gekenmerkt door specifiek leraarsgedrag: het vertonen van passende niveaus van dominantie; het vertonen van passende niveaus van samenwerking; en het zich bewust zijn van leerlingen met specifieke behoeften, i.c. (1) passief, (2) agressief, (3) aandachtsproblemen, (4) perfectionistisch en (5) sociaal onaangepast.
Effectief klasmanagement gaat niet alleen over ordehandhaving, maar ook over het bevorderen van een omgeving waarin leren kan gedijen. Verschillende sleutelcomponenten dragen bij tot effectief klasmanagement.
- Het vaststellen van regels en procedures
Marzano benadrukt het belang van het vroeg in het schooljaar stellen van duidelijke gedragsverwachtingen. Dit omvat het opstellen van regels en procedures die eenvoudig, beknopt en consequent worden gehandhaafd. Studenten moeten de regels begrijpen en weten welke gevolgen er zijn voor het overtreden ervan, maar ook welk positief gedrag wordt aangemoedigd.
- Het bouwen van positieve relaties
Een belangrijk aspect van Marzano’s benadering is de ontwikkeling van positieve relaties tussen leraren en leerlingen. Hij suggereert dat leraren benaderbaar, empathisch en begripvol moeten zijn, om een klimaat van vertrouwen te bevorderen. Positieve relaties tussen leraar en leerling zijn essentieel om storend gedrag te verminderen en de betrokkenheid van leerlingen te vergroten.
- Duidelijke instructie geven
Duidelijke en doelgerichte instructie is een hoeksteen van Marzano’s managementtheorie. Wanneer leerlingen begrijpen wat van hen verwacht wordt en ze duidelijke richtlijnen krijgen, zijn ze meer geneigd om gefocust en productief te blijven. Dit omvat het uitleggen van leerdoelen, het geven van feedback en het bieden van passende ondersteuning voor studenten om succesvol te zijn.
- Betrokkenheid van leerlingen
Betrokkenheid is een andere belangrijke factor in zowel gedragsmanagement als schoolsucces. Marzano pleit voor actieve betrokkenheid van leerlingen in het leerproces. Wanneer ze betrokken zijn, zijn ze minder geneigd om storend gedrag te vertonen en meer geneigd om zich voor hun eigen leren in te zetten. Technieken zoals samenwerkend leren, praktijkgerichte activiteiten en interactieve discussies zijn voorbeelden om betrokkenheid te bevorderen.
- Effectieve disciplinestrategieën gebruiken
Hoewel positieve bekrachtiging belangrijk is, benadrukt Marzano ook de noodzaak van effectieve disciplinaire technieken. Een goed beheerde klas houdt in dat er duidelijke grenzen worden gesteld, terwijl respect en eerlijkheid behouden blijven. Leraren moeten consistent zijn in het toepassen van consequenties, zodat leerlingen de link begrijpen tussen hun acties en wat de gevolgen zijn.
Zie: R.J. Marzano, J.S. Marzano (2003), The Key to Classroom Management. Educational Leadership (61), Number 1 Building Classroom Relationships, p. 6-13
https://www.researchgate.net/publication/283749466_The_Key_to_Classroom_Management
R.J. Marzano, J.S. Marzano, D.J. Pickering (2003), Classroom management that works : research-based strategies for every Teacher. Alexandria, Virginia USA, ASCD, 149 p.
Twintig jaar na deze publicatie is de wereld ook veranderd. Een terechte kritische commentaar lezen we in het artikel van Twianie Roberts, Gloria Daniels, Jordan Level, Treniscia Murrell, Janelle Russell (2023), A Critical Analysis of the Disciplinary Interventions in “Classroom Management That Works: Two Decades Later. “Open Access Library Journal, 10: e9555. https://doi.org/10.4236/oalib.1109555
Sinds 2003 hebben in de VS bewegingen zoals Black Lives Matters, Zero Tolerance-discipline beleid en School to Prison-pipeline leraren en beleidsmakers gedwongen om de relatie tussen schooldisciplinebeleid en gelijkheid, ras en gevangenissen te onderzoeken. Verschillende interventies binnen “Classroom Management That Works” missen culturele gevoeligheid en gelijkwaardigheid. Tegelijkertijd promoten de interventies strafstrategieën die aansluiten bij het School to Prison-pipeline denkkader. Om discipline in het klaslokaal te behouden, is het van vitaal belang om verschillende cultureel relevante respectvolle interventies te volgen en te beoefenen die de klas tot een leeromgeving voor alle leerlingen kan maken. Een laag zelfredzaamheidsgevoel en overreactie van leraren kunnen positieve interventies belemmeren. Leraren moeten een toevlucht en ondersteuning kunnen bieden voor hun leerlingen.
Schoolontwikkeling en de leraar als onderzoeker
Al tientallen jaren wordt het idee van leraren die onderzoek doen besproken en uitgevoerd als actieonderzoek. Een typisch actieonderzoeksproject kan inhouden dat een individuele leraar de effectiviteit van een specifieke instructiestrategie bestudeert in zijn klas of school. Hoewel leraren vaak worden aangemoedigd om deel te nemen aan dergelijke projecten, wordt actieonderzoek zelden beschouwd als een legitieme vorm van onderzoek. Deze minachting voor actieonderzoek komt vooral omdat je de bevindingen van deze projecten niet kan generaliseren buiten de context van de leraar en het klaslokaal waarin ze werden uitgevoerd. Het standpunt van de ‘onderzoeksgemeenschap’ is dat gelokaliseerde bevindingen niet erg nuttig zijn. De meeste onderzoekers zijn geïnteresseerd in de vraag of onderzoeksresultaten kunnen gegeneraliseerd worden naar andere populaties en omgevingen. Door leraren uitgevoerde experimenten zijn ontworpen om alleen generaliseerbaar te zijn binnen de lokale context van de individuele leraar die het experiment uitvoert. Vanuit dit gerichte perspectief kunnen experimenten die zijn ontworpen en uitgevoerd door individuele leraren met als doel de relatie tussen hun acties in de klas en specifieke schoolse of niet-schoolse resultaten voor hun leerlingen te bestuderen, worden beschouwd als een levensvatbare vorm van onderzoek. In feite kunnen dergelijke gerichte studies net zoveel, zo niet meer, bijdragen aan de vooruitgang van een wetenschappelijke benadering van klassikaal onderwijs dan experimenten die zijn ontworpen voor maximale generaliseerbaarheid. Marzano’s centrale stelling is dat individuele klasleraren legitieme onderzoekers kunnen zijn als het gaat om het uitvoeren van experimenten over de effectiviteit van specifieke instructiestrategieën. Dit idee vraagt om een herconceptualisering van veel van de elementen die geassocieerd worden met experimenten.
Zie: Marzano, R. J., Parsley, D., Gagnon, D. J., & Norford, J. S. (2020). Teacher as researcher. Marzano Research.
https://www.marzanoresearch.com/wp-content/uploads/2021/06/Teacher-as-Researcher-White-Paper-1.pdf
Video Bob Marzano introduces Teacher as Researcher
https://www.youtube.com/watch?v=QzBLXo6QWMQ
S. James (2024), Understanding the Marzano framework. A comprehensive guide for educators. https://educationwalkthrough.com/marzano-framework/
Marzano, R. (2013), Wat werkt op school. Research in actie. Bazalt, Goes, 200 p.
De rol van de schoolleiding is cruciaal om schoolontwikkeling te bevorderen en heeft ook implicaties voor de studieresultaten van de leerlingen. Wat kunnen schoolleiders echt doen om de prestaties van leerlingen te verbeteren en welke leiderschapspraktijken hebben de grootste impact op de effectiviteit van scholen? Voor het eerst in de geschiedenis van leiderschapsonderzoek in de Verenigde Staten bracht een publicatie van Marzano antwoorden op deze vragen en stelde hij een evidence based lijst samen met leiderschapscompetenties. Op basis van 35 jaar aan onderzoeksrapporten leggen de auteurs cruciale leiderschapsprincipes uit die elke bestuurder moet kennen: (1) 21 leiderschapsverantwoordelijkheden die een significant effect hebben op het leren van leerlingen en de correlatie van elke verantwoordelijkheid met de schoolprestaties van leerlingen; (2) Het verschil tussen verandering van de eerste en tweede orde en de leiderschapsverantwoordelijkheden; (3) Hoe de juiste opdrachten kiezen om de prestaties van leerlingen te verbeteren; (4) De voor- en nadelen van veelomvattende schoolhervormingsmodellen voor het verbeteren van de prestaties van leerlingen; (5) 11 factoren en 39 acties die helpen een schoolspecifieke aanpak te hanteren om de prestaties van leerlingen te verbeteren; en (6) Een vijfstappenplan voor effectief schoolleiderschap dat een sterk team, gedeelde verantwoordelijkheden en 31 teamactiestappen omvat.
Zie: Marzano, Robert J.; Waters, Timothy; McNulty, Brian A. (2005), School Leadership that Works: From Research to Results
Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria (Virginia), 194 p.
Het hoofdstuk over de 21 verantwoordelijkheden van een schoolleider kan je downloaden: https://kennethmhill.com/assets/docs/Marzano_Waters_and_McNulty.245183807.pdf
E. Siegel (2019), Principal Leadership- School Research to School Excellence. https://www.linkedin.com/pulse/principal-leadership-school-research-excellence-etti-siegel-msed/
Voor een bondige samenvatting: zie https://ed-lead.blogspot.com/2011/05/marzanos-21-responsibilities-of-school.html
Aanvullend op Marzano kan gesteld worden dat recent meer aandacht wordt gevraagd voor gedeeld leiderschap als een nieuwe manier van denken om het leiderschap van scholen te transformeren. Er is vastgesteld dat de professionele leergemeenschap een sterke invloed heeft op de onderwijskwaliteit van leraren. De onderzoeksliteratuur suggereert dat het perspectief van gedeeld leiderschap een goede alternatieve strategie is om de kwaliteit van onderwijsinstellingen te verbeteren, maar empirisch bewijs toont aan dat de relatie tussen gedeeld leiderschap en de professionele leergemeenschap beperkt is. Van de collega die het pedagogisch leiderschap in de school opneemt, de onderwijskundige leider of schoolontwikkelaar, wordt verwacht dat zij/hij een cultuur creëert waarin leraren hun professionele expertise voortdurend verdiepen als onderdeel van een lerende organisatie. Het belang van professionele leergemeenschappen (PLC) is nu ook opgenomen in de publicaties en opleidingen van het Marzano Evaluation Center. PLC’s zijn kleine groepen leraren die regelmatig bijeenkomen om systematisch en doorlopend collegiale ondersteuning en kritiek te leveren om zo hun onderwijspraktijken en het leren van hun leerlingen te verbeteren. Zie: https://marzanoevaluationcenter.com/library/instructional-leaders-develop-learning-organization/
DeMatthews, David. (2014). How to Improve Curriculum Leadership: Integrating Leadership Theory and Management Strategies. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas. 87. 192-196.
Jack, Jessica Brooke. (2023). Visibility of School Leadership: Building Trust. i.e.: inquiry in education: Vol. 15: Iss. 1, Article 6
https://digitalcommons.nl.edu/ie/vol15/iss1/6/
Lockwood, K. (2021), The six traits of inspirational leadership. https://www.forbes.com/councils/forbescoachescouncil/2021/07/02/the-six-traits-of-inspirational-leadership/
Williams, D.M. jr (2023), What I wish I knew when I became a principal. https://www.edweek.org/leadership/opinion-what-i-wish-i-knew-when-i-became-a-principal/2023/05
Ter afronding
- In de visie, praktijkgerichte aanbevelingen en publicaties van Marzano merk je een combinatie van leerkracht gestuurd onderwijs en leerling gestuurd onderwijs. Hij geeft een diversiteit aan instructiestrategieën of methodieken en biedt leerlingen een even grote diversiteit aan van leeractiviteiten. Leerlingen worden op een authentieke wijze beoordeeld en leraren worden aangespoord om feedback van leerlingen en hun behaalde resultaten aan te wenden om effectiever onderwijs aan te bieden.
- De verscheidenheid aan onderwijskundige problematieken die aan bod komt in het levenswerk van Marzano maken zijn werk uniek en ook al is zijn onderzoek beperkt tot literatuurstudies en meta-analyses van onderzoek, hij heeft wel de brug gebouwd tussen onderzoek en praktijk.
- Af en toe komt in de VS een kritische stem aan bod in Education Week over het werk van Marzano. Zie: Baeder, J. (2011), Marzano’s “causal” evaluation system. https://www.edweek.org/teaching-learning/opinion-marzanos-causal-evaluation-system/2011/06
Of course, poke around a bit and you can see that Marzano is simply drawing on his previous meta-analyses of teaching techniques to throw more weight behind his framework. There is no specific research validating the framework itself, much less its godlike causal power. It’s probably a decent framework, but it has no more ability to improve student learning than any other framework for evaluating teaching practice. Marzano’s offering reduces teaching to a set of “best practices” that can be accreted in one’s repertoire over time to create—not merely support, but actually constitute—good teaching, and turns this definition of teaching into an evaluation system.
Pardon lowly me for saying so, but good teaching is not reducible to a stack of research-based practices. Good teachers use effective practices, but the claim that we can cause increases in student learning by mandating the use of specific practices is not as defensible as it might sound.
Andere kritieken zijn vooral gericht om de beperkte actualisatie van de meta-analyses en op de methodologie die gebruikt werd om onderzoeksresultaten te vergelijken.
- Gedurende de lange professionele loopbaan van Marzano valt ons op dat de verstrengeling van onderzoekswerk, publicatie van meer praktijkgerichte boeken en de marketing hierbij steeds groter is geworden en lezingen, congressen, vormingstrajecten (cfr. supra voor de websites) een overwicht krijgen. De pedagogische stroming van de ‘School Effectiveness Movement’ is meer verworden tot een economisch model waarbij marktaandeel en winstoogmerk dominant worden. Deze Amerikaanse trend deint uit naar het Europese continent …
- Eindtermen en leerplannen moeten volgens Marzano kritisch doorgelicht worden omdat ze, hoe goed ook bedoeld, te omvangrijk zijn en niet gerealiseerd kunnen worden. Daar ligt de aanknoping om inzicht te krijgen in de zwakke leerprestaties. Hij stelt voor: “We need to collectively agree to boil down the most important elements of subjects and focus on teaching those things well adding that a rigorous curriculum is great, but the way to get there is to “pick a few essentials and go in very deep.” Zie: https://www.schoolnewsnetwork.org/2015/02/27/education-researcher-robert-marzano-says-we-re-teaching-too-much-be-good-anything/
Nations have recently been led to borrow billions for war; no nation has ever borrowed largely for education… no nation is rich enough to pay for both war and civilization. We must make our choice; we cannot have both.
Robert J. Marzano
https://www.inspiringquotes.us/author/2579-robert-j-marzano
.