Rond 1900 ontstond er onvrede over het oude 19e eeuwse schoolsysteem. Men vond dat de individuele vrijheid teveel ingeperkt werd en dat dit leidde tot kadaverdiscipline. In 1921 onstond naar aanleiding hiervan, de nieuwe-schoolbeweging (‘La ligue Internationale pour l’Education Nouvelle’), opgericht door de Franse pedagoog Adolphe Ferrière. Deze nieuwe-schoolbeweging werd ook wel de reformpedagogiek genoemd, omdat ze de school wilden hervormen (reform).
ARTE France bracht een prachtige documentaire over dit onderwerp (2016) Révolution école 1918-1939.
http://boutique.arte.tv/f11245-revolution_ecole_1918_1939
Uitgangspunten
De reformpedagogiek werd gekenmerkt door haar kindgerichtheid. Het kind moest centraal staan in het onderwijs, niet de leerstof. Het intellectueel vermogen werd gezien als slechts één van de vermogens van kinderen. Er werd veel nadruk gelegd op de lichamelijk en kunstzinnige vorming. Hierdoor nam bewegingsonderwijs en kunstonderwijs een belangrijke rol in het onderwijs in. Ook vonden ze dat er meer vertrouwen moest komen in de natuurlijke ontwikkeling van kinderen. Er moest ook niet van kinderen verlangd worden dat ze de hele dag stil zitten, omdat kinderen van nature de behoefte hebben om te bewegen. Dit resulteerde in veel handwerk (werken in de tuin, boekbinden e.d.). Tevens moest de leerstof aansluiten bij de interessewereld van de kinderen en is er geen scheiding tussen de school en de maatschappij.
http://www.wef-international.org/
http://libguides.ioe.ac.uk/WEF
http://www.wef-wee.net/
Reformpedagogiek in de 21ste eeuw
Er is een grote overeenkomst met de verbeteringen die we nu in ons onderwijs aan willen brengen, en de uitgangspunten van de reformpedagogiek. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
-
-
- samenwerkend leren
- buitenschools leren
- authentiek leren (de leerstof heeft betekenis voor het kind)
-
ARTE brengt regelmatig boeiende uitzendingen over deze thematiek die ook beschikbaar zijn op DVD of kunnen gedownload worden. Enkele voorbeelden uit de reeks Demain, l’ école ; deel 1: Les innovations dans le monde – deel 2: Du bon usage du cerveau.
Deel 1
De Singapour à la Finlande, de la France aux États-Unis, quels sont les systèmes les plus performants ? Les pistes les plus prometteuses ? Les nouvelles technologies sont-elles indispensables, comme l’affirment les responsables de l’école high-tech AltSchool ? Ou nuisent-elles aux apprentissages, comme l’assurent les tenants des écoles Waldorf – prisées notamment par les cadres de la Silicon Valley –, qui proscrivent ordinateurs et tablettes ? Ce documentaire passe en revue les enjeux pédagogiques, dans un débat hautement inflammable, et propose un passionnant tour d’horizon des différentes innovations en matière d’éducation.
Deel 2
Que peuvent apporter les neurosciences aux enseignants et aux élèves ? Permettront-elles de construire une autre école, moins inégalitaire et plus adaptée aux enjeux de demain ? “Si on se contente d’évaluer nos enfants sur leur capacité à mémoriser et à calculer, ils risquent de se faire remplacer par des machines”, prévient le biologiste François Taddei. Les chercheurs interviewés à travers le monde font partager leurs expériences et avancées dans la compréhension du fonctionnement du cerveau et de son incroyable plasticité. Le documentaire nous emmène parallèlement dans les classes qui mettent en application leurs théories. Une enquête éclairante, nourrie de nombreux “cas d’école”.