In vorige bijdragen over neuropedagogiek hebben we een pleidooi gehouden om de inzichten van de neurowetenschappen een ruimere plaats te geven in de onderwijspraktijk en in de theorievorming over leren en onderwijzen. Door de vooruitgang op dit gebied ontstaan nieuwe Read More …
Nieuws
Neuropedagogiek: Soms miskend, soms te hoge verwachtingen Deel 2
In deel 1 van dit bericht hebben we meer aandacht gevraagd voor de neuropedagogiek in het Vlaamse onderwijs. Er is een ‘olympische’ voorsprong in Nederland op dit onderzoeksdomein en de vertaling naar de onderwijspraktijk. Overtuigend is het boek ‘Verrijk je Read More …
Neuropedagogiek: soms miskend, soms te hoge verwachtingen. Deel 1
Intro Aanleiding tot dit bericht is enerzijds een recente systematische review van Gkintoni, Dimakos , Halkiopoulos , Antonopoulou (2023) Laboratory for the Cognitive Analysis of Learning, Language and Dyslexia, Department of Educational Sciences and Social Work, University of Patras, Greece. Read More …
Ouders/verzorgers (*) en school als gelijkwaardige partners om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen
In een vorig bericht op deze website www.interactum.be hebben we het gehad over ‘Zomervakantie en leerverlies: een onderwijsmythe’ en toonden aan dat het aanpakken van leerverlies in de vakantieperioden een veelzijdige aanpak vereist die gerichte interventies, gemeenschapspartnerschappen en beleidsinitiatieven combineert. Read More …
Zomervakantie en leerverlies: een onderwijsmythe ?
Lopen leerlingen een onherstelbaar leerverlies op door de lange onderbreking van de schooltijd tijdens de zomervakantie? Als dit een reëel probleem is, dan is het onbegrijpelijk dat de overheid reeds vele decennia ‘uitstelgedrag’ vertoont en geen maatregelen treft. Of is Read More …
Waardeer het vakmanschap van leraren
Op weg naar een onderwijssysteem dat de handelingskennis van leraren centraal stelt zonder verlies van waardering van de inbreng van de onderwijswetenschapper In de lopende jaargang van Didactief (2024) bracht Menno van der Schoot een driedelig essay over ‘Hoe creëren Read More …
De ‘digi-sprong’ maakt de digitale kloof groter
After the hiatus of Covid, AI and other disruptors hit humanity and make yet more cases for change in education’s What and How. The lack of urgency among educators is deeply concerning, as is the lack of preparation of schools as centers of Read More …
‘Deep learning’ : een concept in de onderwijskunde en in ‘machine learning’
Reeds een decennium geleden stelden Fullan en Langworthy (2013) een ingrijpende crisis vast in het westerse onderwijs en deze vaststellingen blijven tot op vandaag geldig. Een te grote groep leerlingen verlaat het leerplichtonderwijs zonder diploma, het lerarentekort blijft onopgelost en Read More …
Onderwijskundige polarisatie: directe instructie versus onderzoekend leren ?
In meerdere blogberichten hebben we vorig jaar gewezen op de polarisatie in de onderwijskunde die wordt aangewakkerd door aanhangers van directe instructie. Er ontstaat een hype waarbij directe instructie de status krijgt van evidence based/informed practice en andere onderwijsmethoden worden Read More …
Waarom staat kennis centraal bij leren?
De website van ‘Australian Educational Research Organisation’ is één van mijn favoriete bronnen voor informatie over leren en onderwijzen. AERO is een bedrijf dat eigendom is van de overheid en wordt bestuurd door een onafhankelijke Raad van Bestuur. De financiering Read More …