OVER DE ROL VAN ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE IN HET ONDERWIJS https://www.imec-int.com/nl/imec-magazine/imec-magazine-january-2019/will-technology-know-students-better-than-their-teacher De afgelopen tien jaar werd differentiatie de heilige graal in het onderwijs, maar ook de grootste uitdaging: hoe kan een enkele leerkracht de individuele noden van meer dan 20 leerlingen Read More …
Nieuws
Blended learning: een label als belemmering
Er bestaan hardnekkige misconcepties over de term blended learning. In het digitale tijdschrift Onderwijsinnovatie (Open Universiteit), nummer 1 – maart 2019 brengt Barend Last een bijdrage over de misverstanden over Blended learning en beschrijft hij hoe ondersteuners en docenten hier Read More …
Teacher leadership
Het versterken van leiderschap van leraren in scholen Enkele fragmenten uit het onderzoeksrapport van NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) met als titel: Het versterken van leiderschap van leraren in scholen: concepten, effecten en condities. Projectleider: Dr. Marco Snoek Teacher leadership (TL) Read More …
Thuiscultuur ook belangrijk voor motivatie in de klas
Self Determination Theory De Self Determination Theory (kortweg SDT) is een motivatietheorie die stelt dat voor de motivatie van leerlingen drie basisbehoeftes belangrijk zijn: de behoefte aan competentie, autonomie en verbondenheid. Jarenlang werd gedacht dat de SDT van Deci en Read More …
Computational Thinking
Computational Thinking Samenvatting uit: http://www.vernieuwenderwijs.nl/computational-thinking-denken-als-een-computer/ Michiel Lucassen schreef heldere artikels over het thema Computational Thinking. Wil je digitale geletterdheid een plaats geven in een nieuw curriculum, dan kunnen zijn teksten je vooruit helpen. Computational Thinking: een definitie Volgens wikipedia is Read More …
Lesson Study: effectief en bruikbaar om het leren in je school te stimuleren?
Op 12 januari 2019 vond alweer de vierde editie van ‘ResearchED’ Nederland plaats. Op dit congres presenteerden onderzoekers hun resultaten aan leraren. In Didactief dossier vind je artikelen van en over de sprekers. Meer info is te vinden op: Read More …
Brein en leren
De website vernieuwenderwijs.nl heeft een onderdeel over brein en leren uitgewerkt dat zeer toegankelijke informatie verschaft voor leerlingen, studenten, docenten, ouders en professionals. De website bevat volgende thema’s: leertips leerstrategieën docententips leertheorieën (ter illustratie: zie overzicht van de leertheorieën http://leer.tips/theorieen/ Een Read More …
Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten
Met een essay in ScienceGuide https://www.scienceguide.nl/2018/12/op-de-schouders-van-reuzen/ maken we kennis met de aankondiging van een boeiende publicatie. Paul A. Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers (2018), Op de schouders van Reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. Ten Brink Uitgevers, Meppel, Read More …
Waar haalde Finland de mosterd voor zijn hoogstaand onderwijs ?
Bron: (2018) Nieuwsbrief #13 | Vernieuwenderwijs.nl Finland is lang het beloofde land geweest als het gaat om onderwijs. In dit artikel in ‘The Washington Post’ de reflectie van een docent uit de VS op het bezoek aan Finland, waarbij je Read More …
Teacher Evaluations of Executive Functioning in Schoolchildren Aged 9–12
In het onderwijs bestaat groeiende aandacht voor de ontwikkeling van de ‘executieve functies’. Zie een eerder gepubliceerd bericht: https://www.interactum.be/web/executive-functies-jonge-kinderen/ Vaardigheden zoals aandacht, plannen, en impulsregulatie zijn erg belangrijk voor het leren en het presteren op school. Leerlingen verschillen sterk in deze Read More …