In het onderwijs bestaat groeiende aandacht voor de ontwikkeling van de ‘executieve functies’. Zie een eerder gepubliceerd bericht: https://www.interactum.be/web/executive-functies-jonge-kinderen/ Vaardigheden zoals aandacht, plannen, en impulsregulatie zijn erg belangrijk voor het leren en het presteren op school. Leerlingen verschillen sterk in deze Read More …
Nieuws
Pygmalion is de “pestkop” in de klas
In haar masterthesis (2017, Universiteit Leiden) onderzocht Annelies Keller de invloed van leerprestaties, opleidingsniveau van de ouders en migratieachtergrond op leerkrachtverwachtingen. Hoge leerkrachtverwachtingen komt het leren en de prestaties van leerlingen ten goede. Al sinds Rosenthal en Jacobson (1968) de resultaten van Read More …
Ten Tools for Teaching With YouTube Videos
uit: https://www.freetech4teachers.com/2018/09/ten-tools-for-teaching-with-youtube.html When sharing videos with students in an online format, add some questions for them to answer or ideas for them to consider as they watch. Here are five tools that are good for doing that. EDpuzzle remains at the Read More …
Effective Programs in Elementary Mathematics: A Best-Evidence Synthesis
In ‘Best evidence encyclopedia’ wordt een overzicht gegeven van 61 programma’s die gebruikt worden in de basisschool (graad K-5) en die onderwerp zijn geweest van hoogstaand evidence based onderzoek. Samenvattend kunnen volgende bevindingen worden gegeven. Particularly positive outcomes were found for Read More …
2018 stand van zaken in ict en onderwijs volgens Kennisnet.nl
De Kennisnet monitor volgt de bouwstenen van het Vier in balans-model: visie, deskundigheid, inhoud en toepassing en infrastructuur. Wanneer scholen aandacht hebben voor de bouwstenen – en de balans hiertussen bewaken – kan ict nog beter gaan werken voor het Read More …
Wat maakt een topleraar?
Didactief publiceerde op 4-9-2018 een artikel van Paul Kirschner over ‘Wat maakt een topleraar’. Over dit onderwerp publiceerde Kirschner ook op zijn blog Blogcollectief onderzoek onderwijs. https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/wat-maakt-een-topleraar https://onderzoekonderwijs.net/2018/09/03/wat-maakt-een-topleraar/ Een topleraar moet weten wanneer, hoe en waarom alle tools, technieken en Read More …
Literacy and Language Outcomes of Comprehensive and Developmental-Constructivist Approaches to Early Childhood Education: A Systematic Review
Reference: http://www.bestevidence.org/early/early_child_ed/early_child_ed.htm Abstract This systematic review of research on early childhood programs seeks to identify effective approaches capable of improving literacy and language outcomes for preschoolers. It applies consistent standards to determine the strength of evidence supporting a variety of Read More …
6 of The Best Presentation Creation Tools for Teachers and Educators
Tekst overgenomen uit: https://www.educatorstechnology.com/ Een blog om regelmatig te consulteren. Om je te overtuigen nemen we enkele passages over uit de blogpagina ‘presentaties maken’. Er worden in de blog zes software tools besproken die eenvoudig zijn in gebruik en goedkoop. Zo Read More …
Teaching leaders
Innovatieve leraren of ’teacher leaders’ gaan zich verbinden aan KPC Groep om onderwijsontwikkeling te ondersteunen. Dit mag inspirerend zijn voor de pedagogische begeleidingsdiensten in Vlaanderen! Kern van dit concept is dat de ‘teaching leaders’ naast hun werk in de school Read More …
Beginnende leraren aan het begin van een nieuw schooljaar
In het voorjaar 2018 ondertekenden de onderwijspartners een nieuwe cao die voorziet in een breed en samenhangend pakket aan loopbaanmaatregelen met de klemtoon op de startende leraren. Dankzij lokale lerarenplatforms voor vervangingen en de mogelijkheid om korte vervangingen te bundelen, Read More …