In onderwijsvernieuwing en permanente vorming van leraren wordt vaak gebruik gemaakt van ‘good practices’. Hoe je daar zelf concreet mee aan de slag moet in je eigen klas/school is doorgaans niet duidelijk en voor interpretatie vatbaar. Volgens R. Slavin kan Read More …
Nieuws
Is schoolplicht voor kleuters een maatschappelijke noodzaak? Preschool is Not Magic.
Al te vaak zijn beleidsmakers en politici aan het dwepen met het standpunt dat verplicht kleuteronderwijs een noodzaak is voor kinderen in een achterstandcontext en verwacht men een emancipatorische invloed van dit onderwijs. Ook in de VS is deze premisse Read More …
Formatief toetsen in de lerarenopleiding: Teach what you preach & preach what you teach.
Formatieve evaluatie verdient een prominente plaats in de lerarenopleiding. Niet alleen is het van belang dat toekomstige leraren kennis nemen van formatief lesgeven, het is ook belangrijk dat lerarenopleiders hun opleiding (meer) vormgeven vanuit een formatieve leercyclus. Een sterk aanbod Read More …
Stoomt het Vlaams onderwijs onze jongeren wel klaar voor de toekomst?
Het Vlaamse onderwijs zal in 2019 een grondige facelift krijgen. Die verandering is ook noodzakelijk. Minister Crevits, onderwijskoepels en vooral ook schoolbestuurders en leraren: laten we samen deze uitgelezen kans aangrijpen om volop in te zetten op 21e-eeuwse en digitale Read More …
Werkplaatsen Onderwijsonderzoek: brug tussen onderzoek en praktijk
Een pilot study ‘Werkplaatsen onderwijsonderzoek in het primair onderwijs’ betreft een intensieve samenwerking tussen scholen, hogescholen en universiteiten. Dit werkmodel voor onderzoekssamenwerking is gericht op schoolontwikkeling. Tijdens een gezamenlijke terublik op 27 juni 2018 werd ook gesteld dat deze samenwerking Read More …
Fashion in onderwijsvernieuwing
De blog van Robert Slavin kan iedereen die met onderwijsvernieuwing gedreven bezig is met de voeten op de grond brengen. Hij stelt terecht het volgende: ” New trends in education take the schools by storm, and often a few years Read More …
Over ‘Effectief leren’ in de handboeken van lerarenopleidingen
In Onderwijsinnovatie, een vakblad voor Belgisch en Nederlands hoger onderwijs, schreven Tim Surma e.a. een vereenvoudigde Nederlandstalige versie van hun artikel, dat vorige maand verscheen in het tijdschrift Teaching and Teacher Education: Effectief leren in de handboeken van lerarenopleidingen. Onderwijsinnovatie, Read More …
Welke trends, uitdagingen en ontwikkelingen zijn er in onderwijstechnologie?
‘The NMC Horizon Report Preview’ brengt jaarlijks trends, uitdagingen en ontwikkelingen in kaart betreffende onderwijstechnologie. Het is een consensusvisie van een groep experten. Het definitieve rapport volgt in de komende maanden. https://library.educause.edu/resources/2018/4/nmc-horizon-report-preview-2018 De trends die in 2016 al zichtbaar waren zijn Read More …
Aan de slag met FORMATIEF TOETSEN
Er wordt veel van formatief toetsen verwacht. Maar het blijkt vaak nog moeilijk in te zetten. “Het beste kan de docent heel klein beginnen in zijn eigen lespraktijk met zijn eigen leerlingen”, zeggen onderzoekers Judith Gulikers en Liesbeth Baartman, die Read More …
Toelatingstoetsen zorgen niet voor betere leraar
In Nederland is het plan om betere studenten naar de lerarenopleiding basisonderwijs te krijgen mislukt. Met taal-, reken- en toelatingstoetsen zou het niveau van de eerstejaars verbeteren, was de gedachte. Het aantal eerstejaars halveerde wel, van 11.366 in 2006 tot Read More …