Wat levert al dat onderwijsonderzoek eigenlijk op? Op deze vraag kun je op verschillende manieren antwoord krijgen. NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) biedt op deze pagina een overzicht van verschillende ingangen naar praktische vertalingen van onderzoek. https://www.nro.nl/resultaten/ Wegwijzer onderwijsonderzoek Om uw Read More …
Nieuws
Sociale media in de klas: vloek of zegen?
In deze literatuurreview richten de onderzoekers zich op de spanning tussen het didactisch gebruik van sociale media en de verleidelijke afleiding van deze technologie in de klas. Sociale media omvatten internettoepassingen die het tijd- en plaats onafhankelijk uitwisselen en creëren Read More …
Inclusief onderwijs heeft nood aan inclusief beleid
In de blog Duurzaam Onderwijs van Kris Van den Branden, professor taalkunde en lerarenopleider aan de KU Leuven, kan je lezen dat de invoering van inclusief onderwijs maar kan slagen als het opgezet wordt vanuit een inclusief beleid. Een zeer terecht Read More …
Gert Biesta: ‘De wal keert het schip: velen accepteren de smalle definitie van onderwijskwaliteit niet meer’
Op 11 april hield Gert Biesta een kraakheldere oratie, waarin hij zijn waardering uitsprak aan de schatbewaarders van de pedagogiek in Nederland. Waarin hij een aantal niet-altijd-goed-begrepen noties uit zijn werk rechtzette. Waarin hij opmerkelijk kleur gaf aan zijn bekende Read More …
Diagnostic analysis of the effect of retention and turnover on the teaching workforce
Recent onderzoek in U.K. over de problematiek van leraren die na enkele jaren het onderwijs verlaten en het tekort aan leraren hoeft niet blind geëxtrapoleerd te worden naar Vlaanderen maar kan toch knelpunten aanbrengen die minstens een aanzet kunnen zijn Read More …
Research for Improvement in Teacher Preparation
Hoe kan onderzoek een bijdrage leveren tot verbetering van de lerarenopleiding? Het American Institutes for Research (AIR) leverde een rapport af met richtinggevende aanbevelingen die onderzoekers, lerarenopleidingen en schooldirecties (het afnemend werkveld) in een samenwerkingsverband brengen. Een aantrekkelijk project dat Read More …
Why talking — and listening — to your child could be key to brain development
A new neuroscience study finds that back-and-forth conversation is related to brain activity and verbal aptitude http://hechingerreport.org/why-talking-and-listening-to-your-child-could-be-key-to-brain-development/?utm_source=The+Hechinger+Report&utm_campaign=46dd494c00-EMAIL_CAMPAIGN_2018_03_12&utm_medium=email&utm_term=0_d3ee4c3e04-46dd494c00-322640973 More than 20 years ago, psychologists Betty Hart and Todd Risley discovered what they called the “30 million word gap.” Through family visits, they estimated Read More …
Positioneren en profileren van onderwijsorganisaties
Zoals in Nederland is in Vlaanderen, in mindere maar toch toenemende mate, ruimte voor besturen en scholen om inhoud en vorm te geven aan hun autonomie en wat hen bijzonder maakt. We zien dat scholen zich steeds meer ontwikkelen tot Read More …
New guidance to support schools to put evidence to work in their classrooms
Reference: Best Evidence in Brief is a bi-monthly e-newsletter produced by the Center for Research and Reform in Education at Johns Hopkins University and the Institute for Effective Education (IEE) in York, England. https://beibindex.wordpress.com/ A new guidance report from the Education Endowment Read More …
Executieve functies bij jonge kinderen
Over executieve functies Wat zijn executieve functies? Executieve functies zijn al die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Alle executieve functies of vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie. Met deze Read More …