Op basis van wetenschappelijke literatuur geven onderzoekers van het Welten-Instituut antwoord op veel gestelde vragen over de 21e-eeuwse vaardigheden die horen bij een informatie-en kennismaatschappij. Deze vaardigheden zijn niet nieuw maar leggen een andere nadruk op en vragen andere competenties Read More …
Nieuws
Professional Development Schools
PDS als “renewal” voor lerarenopleidingen, scholen en pedagogische begeleidingsdiensten. Lerarenopleidingen en het leerplichtonderwijs voor 2020 een nieuw élan geven kan slechts slagen binnen een globale visie op het lerarenberoep. Het paradigma “Professional Development Schools” zou voor deze noodzakelijke “renewal” in Read More …
Begeleidingsprogramma’s voor startende leraren zijn een onderdeel van een strategisch personeelsbeleid.
Een geslaagd praktijkvoorbeeld van achttien Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs die gezamenlijk gewerkt hebben aan de ontwikkeling van driejarige begeleidingsprogramma’s voor startende leraren. Coaches, schoolleiders en stafmedewerkers op het terrein van personeel en organisatie vanuit de verschillende scholen ontwikkelden en Read More …
Geïntegreerd gebruik van ICT in supervisie methodieken
Recent onderzoek toont aan dat nieuwe vormen van supervisie met gebruik van sociale media succesvol zijn door communities te creëren en samenwerking via digitale leeromgevingen te intensifiëren. Studenten en supervisoren gebruiken e-mail, GSM, Skype, Dropbox en sociale media zoals Twitter. Read More …
Core Knowledge Foundation
Knowledge-based schooling opens doors to enabling knowledge, which in turn opens doors to productive and responsible citizenship. Recente bevindingen in het Vlaamse onderwijs gaan over het welbevinden van Vlaamse leerlingen dat redelijk goed is, maar de ambitie om goed te Read More …
De Brusselse jeugd: tussen diversiteit en kwetsbaarheid
Deze synthesenota van BRUSSELS STUDIES, voorgesteld als een thematische nota, strekt ertoe een portret te maken van zowel de Nederlandstalige als Franstalige Brusselse jongeren van 12 tot 25 jaar aan de hand van een groot aantal diverse gegevens en wetenschappelijke werken die Read More …
“Fake news” en alternatieve feiten. Actualiteit in het onderwijsaanbod.
Kunnen leraren het verschil maken om jongeren te leren omgaan met “fake news”, “alternatieve feiten” ? Dit lukt als het onderwijsaanbod sterk aansluit bij de actualiteit en duiding geeft bij de informatie die sociale media dagelijks verspreiden. Onderzoek van Stanford Read More …
Is STEAM een nieuwe onderwijstrend ?
STEM is reeds een decennium een uithangbord voor onderwijsvernieuwing maar moet dringend vervangen worden door STEAM. Meer dan een vernieuwing van vakinhouden is er nood aan een methodische vernieuwing. Van STEAM mag je dit verwachten. https://steamedu.com/about-us/administrators/ The “A” in STEAM Read More …
Inductietrajecten voor beginnende leraren
Inductietrajecten voor beginnende leraren. Een praktijkvoorbeeld van NASUWT in U.K. (zie: Induction planner Scotland, 2016). In Vlaanderen blijven beginnende leraren nog steeds aan de klaagmuur staan en de goede praktijkvoorbeelden liggen voor het grijpen. De startende leraren met zorg benaderen Read More …
Deans for Impact
Een inspirerende website voor leidinggevenden in de lerarenopleiding en lerarenopleiders. Mag navolging hebben in Vlaanderen! Ook zeer geschikt studiemateriaal zoals volgende smaakmaker. https://deansforimpact.org/wp-content/uploads/2016/12/The_Science_of_Learning.pdf Deans for Impact is committed to transforming educator preparation and elevating the teaching profession. To achieve this Read More …