In meerdere blogberichten hebben we vorig jaar gewezen op de polarisatie in de onderwijskunde die wordt aangewakkerd door aanhangers van directe instructie. Er ontstaat een hype waarbij directe instructie de status krijgt van evidence based/informed practice en andere onderwijsmethoden worden Read More …
Nieuws
Waarom staat kennis centraal bij leren?
De website van ‘Australian Educational Research Organisation’ is één van mijn favoriete bronnen voor informatie over leren en onderwijzen. AERO is een bedrijf dat eigendom is van de overheid en wordt bestuurd door een onafhankelijke Raad van Bestuur. De financiering Read More …
Trends in het onderwijs 2024
Reeds enkele jaren hebben we in ons webbericht van december aandacht gegeven aan trendwatchers die voortuitblikken op het komende jaar en een selectie presenteren van innovaties en problemen die ze verwachten in de onderwijswereld. Meestal zijn de trends gefocust op Read More …
ARCS Instructional model of Motivation J.M. Keller
Introductie In enkele artikels hebben we het reeds gehad over directe instructie waarbij de leerstof en de instructiemethodiek centraal staan. (*) Aan de motivatie van leerlingen tijdens het leerproces wordt weinig concrete aandacht besteed. Volgens Keller wordt motivatie gezien als Read More …
Great Teaching Toolkit
Ter overweging vooraf Leraren weten veel over leren en hoe ze dit kunnen realiseren. Helaas wordt deze deskundigheid onvoldoende toegepast als het hun eigen professioneel leren betreft. Voor onze leerlingen vinden we het evident dat we beschikken over o.m. een Read More …
Jean-Baptiste de La Salle (1651 – 1719) Een vroege voorvechter van volksonderwijs
‘Aan zoveel kinderen, die uit onwetendheid tot verdorvenheid zijn gedoemd, kan ik niet denken zonder bittere tranen te storten,’ verzuchtte de Franse priester Jean-Baptiste de La Salle in de tweede helft van de zeventiende eeuw. Zijn medelijden met het volk Read More …
Zomerscholen, zomerkampen, enz. Zie je door de bomen het bos niet meer ?
Kinderen en jongeren hebben tegenwoordig reeds maanden voor de zomervakantie keuzestress om een geschikt zomerkamp te reserveren. Naast de klassieke kampen van jeugdbewegingen, die reeds lang de bekroning zijn van een werkjaar, hebben tal van private en publieke organisaties een Read More …
Levenslessen van meester Toshiro Kanamori (1946-2020)
人生の教訓 Eén van de meest opmerkelijke bijdragen van Toshiro Kanamori aan het onderwijs is de NHK-documentaire “Children Full of Life” (2003). In deze film wordt Kanamori gevolgd terwijl hij lesgeeft aan een vierde klas in de basisschool in Kanazawa. Hij Read More …
Leraar-specialist: een Trojaans paard in de leraarskamer ?
Inleidend voor dit artikel citeren we een bijdrage van Fien Macken op VRT NWS. “Het lerarentekort is geen Vlaams probleem: ook zeker 30 andere Europese landen kampen met tekorten. Zowat overal in Europa zijn scholen op zoek naar leerkrachten. Een Read More …
Hoe kunnen we het onderwijsbeleid loskoppelen van de verkiezingscyclus?
Op de website Rethinking Education publiceerde James Mannion (2022) een kritische en constructieve bijdrage om onderwijsinnovatie los te koppelen van wispelturige ingrepen van de politiek die alleen op de korte termijn gericht zijn en onderworpen aan de verkiezingscyclus. Zie: https://www.rethinking-ed.org/decouple-education-policy-electoral-cycle Read More …