C.F. van Parreren slaat een brug tussen leertheorie, onderzoek en onderwijspraktijk en mag terecht een grondlegger van de onderwijskunde genoemd worden in Vlaanderen en Nederland.
Nieuws
Metacognitie
Letterlijk verwijst ‘metacognitie’ naar een proces dat ‘na’ of ‘voorbij’ (meta) komt bij het verwerven van kennis (cognitie). Het is ‘denken aan denken’, of de ruimte voorbij het denken waar we onze inspanningen om iets te denken, te weten of Read More …
Jerome Seymour BRUNER (1915 – 2016)
“Any subject can be taught effectively in some intellectually honest form to any child at any stage of development.” Jerome Bruner – The Process of Education (1960) Proloog De Amerikaanse psycholoog Jerome (Jerry) Bruner heeft zich in zijn lange leven Read More …
Dunning-Kruger-effect: Onwetendheid en onbewuste zelfoverschatting
Introductie De recente duidingsprogramma’s (april 2021) op o.a. VRT en NPO over COVID-19, het al of niet versoepelen van de overheidsmaatregelen, het al of niet vaccineren… geven je meer zin om te zappen dan om de oppervlakkige gesprekken te volgen. Read More …
Edward de Bono – The Creative Thinking Myth
“Teaching pupils to think may well be the most important thing you can do for your pupils” Edward de Bono De bijzondere bijdrage van Edward de Bono is geweest om het ‘mystieke’ onderwerp creativiteit aan te pakken en, voor het eerst Read More …
Blended learning in ‘good and bad days’
Het begrip ‘Blended learning’ kent vele omschrijvingen zoals aangegeven op de webpagina van https://wij-leren.nl/blended-learning.php Blended learning is een mix van verschillende manieren van leren. Er zijn diverse definities, waarbij de mix een eigen invulling krijgt: Een mix van leren met Read More …
Van Normaalschool naar Hogeschool
Een Odyssee langs de Brusselse Zenne In het woelige vaarwater van de Brusselse Katholieke Lerarenopleidingen Ik heb een steen verlegd,in een rivier op aarde.Het water gaat er anders dan voorheen. Uit: Songtekst – De Steen |Bram Vermeulen 1. Inleiding Read More …
‘Resilience’ – Maak leraren in opleiding veerkrachtig voor hun toekomstige onderwijsloopbaan
Terwijl reguliere studenten tijdens hun studies al vaak stress ervaren, geldt dit voor leraren-in-opleiding nog meer; die moeten namelijk al tijdens hun studietijd professionals zijn. Deze ervaringen tijdens stages zijn medebepalend of ze na het afstuderen kiezen voor een loopbaan Read More …
J.R. Nuttin
Een spiritualistische theorie over de persoonlijkheid Woord vooraf Tijdens de voorbereiding van het bericht over de betekenis van Jean Piaget voor de cognitieve psychologie (zie: https://www.interactum.be/jean-piaget-knowledge-is-a-process-of-discovery/) vonden we een boeiend artikel van prof. Nuttin. Hij vindt het werk van de Read More …
Standaarden voor mediageletterdheid om het verval van de waarheid tegen te gaan
Nagenoeg een decennium geleden werd in Vlaanderen, en i.h.b. in de cultuursector en het onderwijs, aandacht gevraagd voor de problematiek van mediageletterdheid en mediawijsheid. Met het innovatieproject ‘Word (onder)mediawijzer’ werd in opdracht van het Departement Onderwijs in 2013 door twee Read More …