In ScienceGuide van 10 juni 2020 schreef Menno van der Schoot een opiniestuk over onderwijsevaluatie door studenten adhv vragenlijsten. Hij vindt dit een ontoereikende methode die tot tal van ongewenste effecten leidt. Hij stelt dat: “Een consumentistische benadering van onderwijs Read More …
Nieuws
Effectief inhalen van leerachterstand in ‘Corona tijden’
Door de Coronacrisis is het risico dat leerlingen achterstanden op het schoolse curriculum oplopen reëel. Leerlingen zijn niet in een toestand van ‘hibernatie’ terecht gekomen! Hun ontwikkeling ging door en het is voor ouders en leraren belangrijk om daar enig Read More …
Wat werkt in online/afstandsleren en onderwijzen?
Samenvatting uit: https://www.aitsl.edu.au/research/spotlight/what-works-in-online-distance-teaching-and-learning De dreiging van COVID-19 heeft ertoe geleid dat leraren in Australië en over de hele wereld op zoek zijn naar de beste manieren om het leren van studenten buiten de traditionele school of in de vroege kinderjaren Read More …
Gevoeligheid voor zintuigelijke prikkels
In de huidige maatschappij staan kinderen bloot aan enorm veel prikkels. Smartphone, TV, internet en een drukke agenda zorgen ervoor dat er voortdurend nieuwe prikkels binnen komen. Alle mogelijkheden en bezigheden die kinderen aangeboden krijgen, dragen bij aan dagen voortdurend Read More …
Toolgericht of doelgericht?
Drie wijze didactische lessen voor afstandsonderwijs Samenvatting van een bijdrage in ScienceGuide (25 maart 2020) door Dominique Sluijsmans & Tim Surma & Gino Camp & Kristel Vanhoyweghen & Daniel Muijs & Paul A. Kirschner https://www.scienceguide.nl/2020/03/toolgericht-of-doelgericht/ De auteurs van het recent Read More …
Heeft de onderwijskwaliteit een positieve invloed op de leerresultaten in het kleuteronderwijs?
De Education Endowment Foundation in het Verenigd Koninkrijk heeft een evaluatie gepubliceerd van een programma dat voorschoolse leerkrachten opleidt om de taalcompetenties van kleuters te verbeteren. De gebruikte leermiddelen om taal in de kleuterjaren te verbeteren (URLEY) werden geselecteerd op Read More …
Formuleren van eindtermen en leerdoelen: taxonomieën
Na het opstellen door de Vlaamse overheid van eindtermen en kwalificatiestructuren, zoals de Vlaamse kwalificatiestructuur, is het onderwijsveld aan zet om leerdoelen op te stellen en deze te concretiseren in leerplannen of curricula. In de Vlaamse kwalificatiestructuur zijn de kwalificaties Read More …
Objectieve scriptie evaluatie ? Of eerder “keeping up appearances” !
Samenvatting uit: ScienceGuide, 11 februari 2020 Een scriptiebeoordeling past niet in een schema Opinie | door Menno van der Schoot https://www.scienceguide.nl/2020/02/een-scriptiebeoordeling-past-niet-in-een-schema/ In het hoger onderwijs heerst in toenemende mate een cultuur waarin begrippen als controleerbaarheid, meetbaarheid, en standaardisatie de toon Read More …
Onderwijs en onderzoek verbinden met behulp van ‘Platform Samen Onderzoeken’
Uit: NRO Nieuwsbrief, februari 2020 Volgens Jelle Kaldewaij, directeur NRO, is voor de ontwikkeling van het onderwijs de combinatie van praktijk- en wetenschappelijke kennis onmisbaar. Om ‘evidence-informed’ werken in de school te optimaliseren, is het essentieel dat de praktijk van Read More …
“Dat de hersenen van jongens achterlopen is een neuromythe”
ScienceGuide van 20-01-2020 brengt een interview met neurowetenschapper Lara Wierenga (Universiteit Leiden) over haar onderzoek naar verschillen in de hersenontwikkeling van jongens en meisjes. Samenvatting uit: https://www.scienceguide.nl/2020/01/dat-de-hersenen-van-jongens-achterlopen-is-een-neuromythe/ https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2019/02/dat-jongens-achterlopen-in-hersenontwikkeling-is-een-mythe Jongens halen lagere cijfers op school dan meisjes, en ontwikkelingsstoornissen als ADHD Read More …