In het boek Studiesucces door Onderwijskwaliteit doen vier onderwijskundigen uit de doeken hoe opleidingen de kwaliteit van onderwijs kunnen verhogen. ScienceGuide sprak met auteur Janke Cohen-Schotanus over toetsing, rendementsdenken en het bsa (bindend studieadvies). zie: https://www.scienceguide.nl/2020/01/als-je-constateert-dat-het-studenten-niet-lukt-dan-moet-je-eerst-kijken-ligt-dat-aan-ons/ Voorwaarde voor onderwijskwaliteit is Read More …
Nieuws
Digitale geletterdheid blijft een uitdaging voor het onderwijs
Whatsappen en facebooken kunnen ze als de besten, maar wat weten leerlingen in het secundair/hoger onderwijs eigenlijk over de risico’s en beperkingen van digitale communicatie. Digitale geletterdheid gaat niet alleen over techniek. Dat idee is veel te lang veel te Read More …
26 Critical Thinking Tools Aligned With Bloom’s Taxonomy
Samenvatting uit: https://wabisabistore.com/blogs/critical-thinking/26-critical-thinking-tools-blooms-taxonomy Leren omvat een reeks specifieke taken, soms in volgorde, maar meestal niet. De categorieën van authentiek leren zijn opgenomen in Bloom’s Taxonomie en ‘online tech tools’ kunnen de huidige digitale leerlingen/studenten helpen om samen door de categorieën Read More …
How PISA created an illusion of education quality and marketed it to the world
Waarom zoveel negatieve berichtgeving over de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs naar aanleiding van het recente PISA 2018 rapport? Op dit vlak staat Vlaanderen wel in de top van de ranking … Het gebruiken van dit rapport om onderwijsbeleid te Read More …
Scan onderzoekscultuur in de school
Anje Ros (lector HKE) en Linda Keuvelaar – van den Bergh (hoofddocent OSO) ontwikkelden de scan ‘Onderzoekscultuur in de school’. Meer info is te downloaden: https://www.platformsamenopleiden.nl/scan-onderzoekscultuur-school/ https://www.partnerschapopleidenindeschool.nl/onderzoeken/scan-onderzoekscultuur Uit: https://www.platformsamenopleiden.nl/wp-content/uploads/2017/01/180226-ScanOnderzoekscultuur_POVO_Webversie_LR-1.pdf Doel van de scan De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ is Read More …
Wat is er mis met onderwijsmethoden gebaseerd op de sociaal constructivistische leertheorie?
Het sociaal constructivisme is een stroming in de leertheorieën die het leren ziet als een actief proces van kennisverwerving waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Eén van de principes is dat leren een proces is van kennis Read More …
Leerpsychologie voor de onderwijspraktijk
Reeds eeuwen wordt in het onderwijs geëxperimenteerd met leerplannen, methodieken en hulpmiddelen om het leerrendement te verbeteren. Weinig van deze goedbedoelde ‘experimenten’ zijn op onderzoek gebaseerd. Een schoolvoorbeeld is het experimenteren met leerstijlen. Aanpassing van het onderwijs aan de leerstijl Read More …
“Meten wat we waardevol vinden, of waardevol vinden wat gemeten wordt”
“Meten wat we waardevol vinden, of waardevol vinden wat gemeten wordt” Citaat : Prof. dr. Gert Biesta, University of Edinburgh Het Vlaamse regeerakkoord over onderwijs (2019) wil de kwaliteit van het onderwijs verhogen. Om de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs Read More …
Het ABC van effectief lesgeven
In september 2019 is het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek verschenen in gedrukte versie. Het boek is nu ook gratis online beschikbaar. https://www.ou.nl/web/wijze-lessen In het boek verbinden zes auteurs uit Nederland en België, waaronder een flink aantal Read More …
Professionalisering vanuit de formatieve toetscyclus
In Nederland financierde het NRO (Nationaal Regieorgaan onderwijsonderzoek) een project gericht op formatief toetsen en waarbij een praktische toolkit werd ontwikkeld voor hogescholen om professionaliseringsactiviteiten op te zetten. De formatieve toetscyclus beschrijft het formatief toetsproces in vijf fasen. Zie ons Read More …