In dit december webbericht brengen we trends voor 2025 ten berde die het onderwijs kunnen veranderen en een uitdaging zijn voor onderwijsverstrekkers en allen die direct of indirect bij het onderwijs zijn betrokken. Onderwijsinnovaties spelen een fundamentele rol bij het aanpassen van onderwijs aan de dynamische realiteit van de wereld van vandaag.
Algemene trends
HundrED, de Finse organisatie die jaarlijks de top 100 wereldwijde onderwijsinnovaties selecteert, heeft haar nieuwste Global Collection gepubliceerd. Het Global Collection-rapport van dit jaar onderstreept hoe dynamisch de onderwijsinnovatieruimte is geworden. Nu duurzaamheid en welzijn als topprioriteiten naar voren komen, blijven veel vernieuwers prioriteit geven aan het afstemmen van hun oplossingen op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN, en ervoor zorgen dat de mentale gezondheid en het algehele welzijn van studenten voorop staan in onderwijspraktijken. Bovendien weerspiegelen de opkomst van digitale programma’s, de integratie van AI en de voortdurende nadruk op collaboratieve leermethoden een groeiend bewustzijn van hoe technologie kan dienen als een krachtig hulpmiddel om leerresultaten te verbeteren.
Zie: https://hundred.org/en/reports/hundred-global-collection-2025
Technologische trends
Een meer specifieke invalshoek wordt geboden door Bernard Marr, een wereldberoemde futurist, bestuursadviseur en auteur van Generative AI in Practice: 100+ Amazing Ways Generative Artificial Intelligence is Changing Business and Society. Hij publiceerde een blogbericht ‘7 Critical Education Trends That Will Define Learning In 2025’ op de website van FORBES.
Volgens Marr verandert het onderwijs, aangestuurd door baanbrekende technologieën zoals artificiële intelligentie en de behoeften van een veranderende arbeidsmarkt. Het traditionele model van frontaal onderwijs bij jongeren past niet langer in een maatschappij waarin verandering razendsnel plaatsvindt. Ondertussen worden vaardigheden zoals emotionele intelligentie en communicatie, die soms over het hoofd worden gezien in traditionele onderwijsmodellen, steeds belangrijker nu machines veel routinematige technische taken overnemen. Daarom de noodzaak om volgende trends prioriteit te geven in het onderwijs:
- Human-Centric Skills Back On The Curriculum
- Generative AI In The Classroom
- Personalized Learning
- Lifelong Learning
- Virtual Classrooms And Remote Learning
- New Partnerships To Foster High-Tech Vocational Training
- Ed-Tech Becomes Big Business
Zijn conclusies zouden beleidsmakers moeten aansporen om nieuwe wegen te ontwikkelen voor ons onderwijs dat meer dan kennisgericht moet zijn en betere scores zou moeten behalen op allerlei testen. Om de minister te parafraseren… de tanker moet niet alleen gekeerd worden maar moet vooral meer power en een beter navigatiesysteem krijgen.
The educational landscape of 2025 represents a pivotal shift from traditional models to a more dynamic, technology-enhanced, and human-centered approach to learning. As AI and automation continue to reshape our world, the fusion of cutting-edge technology with enhanced focus on uniquely human capabilities isn’t just transforming how we learn – it’s redefining what it means to be educated in the digital age. The future of education isn’t just about absorbing information; it’s about creating adaptable, lifelong learners who can thrive in an increasingly complex and rapidly evolving world. For educators, students, and professionals alike, embracing these trends isn’t optional – it’s essential for success in tomorrow’s world.
Onderwijsland.com
Onderwijsland is een Nederlandse portal voor het onderwijs. Op verzoek van diverse professionals en bestuurders uit het onderwijs is deze netwerk portal opgericht.
In een recente blog reflecteren ze op de technologische onderwijstrends voor de komende jaren. We citeren dit bericht omdat het nauw aansluit bij de Vlaamse context. Ze verwachten dat volgende trends de komende jaren een beslissende rol gaan spelen in het onderwijs:
- Onderwijs op afstand
- Je leven lang leren
- ‘Extended reality’
- ‘Artificial intelligence’ in de klas
- Micro- en nano-learning
Nabeschouwingen
- Reeds enkele jaren komen dezelfde thema’s voor in de lijsten met trends voor het komende jaar. Evident dat trends in het onderwijs niet wisselen zoals de kledingmode. De trends worden samengesteld op basis van enquêtes in de onderwijswereld zelf en zo krijgen we lijstjes van de uitdagingen zoals ze worden ervaren door bestuurders, directieleden en leraren. Soms komen de leerlingen/studenten aan bod om aan te geven wat ze belangrijk vinden voor het onderwijs van de toekomst. Een andere bron voor de trends wordt aangeleverd door de bedrijfswereld en in het bijzonder door de IT-sector. Een complementaire bron die weliswaar ook een beperkte kijk geeft op wat onderwijsinnovatie zou moeten omvatten.
- De publicatie van hundrED vinden we het meest toonaangevend omwille van de internationale benadering van het onderwerp als omwille van de grondige aanpak om een selectie van de trends door te voeren. Sinds 2019 volgt deze organisatie de onderwijsinnovaties en merkt op dat het percentage geselecteerde innovaties dat afkomstig is uit Afrika en Azië blijft stijgen, terwijl Europa en Noord-Amerika een algehele daling laten zien. Zuid-Amerika en Oceanië vertegenwoordigen een kleiner percentage van geselecteerde innovaties.
- De voorbije jaren kennen we een sterke groei in de sector leerplatformen, games en inhoudelijke applicaties voor diverse leerdomeinen maar doorgaans zijn alleen Engelstalige versies beschikbaar. Vele programma’s zijn in de commerciële sector ontwikkeld en zoals voor handboeken moet je ook betalen voor deze digitale tools. Voor kleine taalgebieden is het niet winstgevend om op dezelfde schaal digitale leermiddelen te ontwikkelen en nemen enkele producten snel een monopolie positie in. Mogelijk kan met AI er snel worden geschakeld om de Engelstalige content te vertalen en aangepaste Nederlandstalige versies beschikbaar te stellen. Het zou in het secundair onderwijs een stap vooruit zijn om de scheiding tussen vakken te doorbreken en bijvoorbeeld Engelstalige, Franstalige of Duitstalige applicaties in de verschillende vakken op te nemen en teamteaching (taalleraar en vakleraar) in te schakelen.
- Waar alle trendwatchers het over eens zijn is dat artificiële intelligentie de trend bij uitstek blijft voor de komende jaren. Hopelijk zetten beleidsmakers daar meer op in i.p.v. eenzijdige verbodsmaatregelen uit te vaardigen zoals voor smartphones. Voor AI willen we de aandacht trekken op twee recente bronnen die inspirerend kunnen zijn:
- European Schoolnet: Education in the Age of AI. Zie:https://preview.mailerlite.io/emails/webview/366697/141063416816075780
Charles Fadel, wereldwijd leider in onderwijs en auteur van het boek “Education for the Age of AI” en Olli-Pekka Heinonen, voormalig minister van Onderwijs in Finland en directeur-generaal bij de International Baccalaureate Organisation (IB) brengen in een podcast een beter begrip van waar we vandaag de dag staan in termen van technologische ontwikkeling van AI en de manieren waarop technologie het traditionele doel van onderwijs beïnvloedt. Ze bieden ook enkele ideeën over hoe onderwijssystemen zich moeten aanpassen om studenten en docenten in staat te stellen op een veilige en verantwoorde manier van deze technologie te profiteren. Informatief een interessante podcast maar jammer genoeg niet gemaakt volgens ‘the state of the art’ mediatechnieken, wat je zou verwachten van European Schoolnet…
Zie: https://curriculumredesign.org/our-work/education-for-the-age-of-ai/
- Wilfred Rubens trekt in zijn blogberichten onze aandacht op volgende gids, samengesteld door het Sint-Paulusinstituut uit Gent in het kader van het Erasmus+ project GAIO (Generative Artificial Intelligence in Education), om schoolleiders te helpen bij het invoeren van AI in het onderwijs. Deze gids biedt een duidelijk stappenplan om AI verantwoord en doeltreffend in te zetten